Firmy, služby, odkazy

Jak stanovit cenu při prodeji firmy?

Podnikat může každý, nepotřebujete k tomu viceméně žádné vzdělání. Jedinou nutnou věcí je "čich" na příležitost. Začátek podnikání se někomu vydaří někomu ne a to může některé zastrašit a tak živnost přeruší. Ti kdo vydrží mohou v budoucnu rozjet úspěšnou firmu, ale jednou nastane den, kdy i úspěšného podnikatele popadne touha toho nechat. Možnosti má několik a jednou z nich je i prodej firmy.

prodej firmy

Prodej firmy je důležitým rozhodnutím v kariéře každého podnikatele. K tomuto kroku jej může hnát několik důvodů, které si následně analyzujeme. Vždy je potřeba zhodnotit léta obětovaná firmě a najít v prodeji jistou finanční náhradu se kterou máme možnost rozjet podnikání nové nebo prožít poklidnou penzi. Již nyní řeknu, že prodej je lepší svěřit odborníkům.

Důvody prodeje firmy

Pokud se nebudeme bavit s ekonomickými faktory, jako špatná likvidita nebo cashflow či likvidace. Tyto důvody stojí nejčastěji za prodejem firem:

  1. odchod za odpočinkem.
  2. založení nové firmy.
  3. zmonetizování know-how.

Teď postupně přejděme k jednotlivým krokům tohoto „miniporadce“ prodejem firmy. V následujících bodech si řekneme základní kroky, jak připravit firmu k prodeji za předpokladu, že si na pomoc přivoláte profesionály z branže.

Řekněte o prodeji jen těm nejdůležitějším

Zde platí, čím méně lidí o chystaném prodeji ví, tím lépe. Informace by měly obdržet osoby z managementu firmy, které se budou podílet na shromažďování podkladů pro úspěšný prodej. Při prosáknutí informací na povrch hrozí reálné snížení ceny společnosti.

Stanovení adekvátní hodnoty

Hodnota firmy je parametrem, který často dělí firmu na více částí. Majitel má určitou představu ale mnohdy to však zcela neodpovídá skutečnosti. Stanovení prodejní hodnoty je poměrně složitý proces a je třeba zohlednit tyto faktory:

  • - jasný záměr investora.
  • - jaké změny chce investor realizovat.
  • - kolik peněz musí investor investovat.
  • - jak dlouho bude realizace změn trvat.
  • prodej firmy

Pomocná ruka při prodeji

Externího poradci, jinak specializované firmy, zaměřující se na prodej firem. Tato pomocná ruka vám celý proces prodeje značně ulehčí. Profesionálové prodávají firmy velmi časo a dobře vědí, jaká je situace na trhu. Zároveň dokáží udělat nezbytné kroky v organizaci firmy, které se projeví na růstu prodejní hodnoty. Dále provádějí nezbytné úkony jako vyhledávání, vytipovávání vhodného okruhu potenciálních zájemců.

Závěr

Prodej firmy má svá specifika a je nutné dodržet těchto pár rad:

  1. Prodej zbytečně neodkládejte.
  2. Připravte firmu.
  3. Motivujte top management na výsledku prodeje.
  4. Najměte externího poradce.
  5. Definujte jasně podmínky transakce.
  6. Dbejte zvýšené opatrnosti při přípravě smluvní dokumentace a zajišťování platby.

 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit